Kundservice.

Här hittar du vanliga frågor och svar om MoreGolf Mastercard.

Uppdaterad information om dig som kund

Enligt lag är vi skyldiga att ha uppdaterad information om dig som kund. Läs mer här.

Frågor och svar

Kundservice

  1. Nya regler för betalning - säkrare internetköp
  2. Från och med 1 januari 2021 måste du identifiera dig med så kallad ”stark kundautentisering”(Mobilt BankID) när du handlar online. Det ger dig en extra trygghet när du betalar med kortet. Ändringen gäller inom hela EU/EES och är till för att stärka dina rättigheter som konsument. För att ditt köp ska gå igenom måste online-butiker erbjuda säkra betalningar genom att uppdatera sina betalningssystem. Om din betalning nekas så kan orsaken vara att online-butiken inte har uppdaterat sitt betalningssystem, mao det är inte fel på ditt MoreGolf Mastercard.

    Köp i fysiska butiker påverkas inte.

    Läs mer här

  3. Mina sidor
  4. Här hittar du all information om ditt MoreGolf Mastercard. Du kan bland annat se dina transaktioner, saldo och utnyttjad kredit. Du kan även ansöka om en höjning av din kredit eller delbetala specifika köp. Logga in på mina sidor här.

    På Mina sidor kan du:

    • se dina transaktioner, saldo och utnyttjad kredit

    • göra betalningar och överföringar

    • ansöka om kredithöjning

    • dela upp större köp på 6 eller 12 månader

    • ansöka om Betalningsskydd

    • skicka meddelande till kundservice

    • uppdatera dina personuppgifter

    • ändra din PIN-kod

    • påminnelsetjänst om du har glömt din PIN-kod

  5. Telefon
  6. Har du frågor om ditt MoreGolf Mastercard (inklusive eventuell uppsägning):

    Kontakta Entercards kundservice
    Öppettider vardagar kl. 09.00-18.00 
    Telefon: 0771-36 36 36

    För övriga frågor är du välkommen att ringa till kundservice eller logga in på Mina sidor och skriva din fråga i ett säkert meddelande till Entercard. Observera att Entercard på grund av banksekretessen inte kan svara på frågor om ditt personliga konto eller ta emot uppdrag när du skickar ett e-post till oss.

    Har du förlorat ditt MoreGolf Mastercard:

    Du spärrar ditt MoreGolf genom att ringa Entercard spärrservice
    Telefon: 0771-24 15 00 (dygnet runt).

    Har du förslag på hur vi kan utveckla MoreGolf eller hemsidan:

    Kontakta Anneli Engardt på Svenska Golfförbundet. 
    E-post: moregolf@golf.se

    Vid försäkringsfrågor:

    Kontakta ERV
    Telefon: 0770-457 976

    Lösa in MoreGolfs bonuscheckar:

    För klubbar och övriga partners som ska lösa in checkar gå in på vår inlösen online: golfcheck.strd.se

    Inloggning för övriga partners kontakta Strömbergs för information.

    Vid problem eller frågor om inlösen vänligen kontakta Strömbergs på telefon 08-449 88 00 och fråga efter "golfteamet".

  7. MoreGolf Mastercard-appen
  8. Med MoreGolf Mastercard-appen har du full koll på ditt kort

    I appen kan du bland annat se dina transaktioner, din kreditgräns, PIN-kod och ditt tillgängliga köputrymme. Du kan även ansöka om höjd kreditgräns, se din betalningsinformation och föra över pengar till ditt bankkonto. Appen är gratis och du laddar enkelt ner den via App Store eller Google Play.

    Kom igång – snabbt och enkelt!

    1. Gå till App Store eller Google Play och sök på ”MoreGolf Mastercard”

    2. Ladda ner appen

    3. Logga in med mobilt BankID

  9. Jag har glömt min kod till Kundservice. Hur får jag en ny?
  10. Om du har glömt din kod till Kundservice ringer du 0771-36 36 36 för att beställa ut en ny kod eller byta kod.

  11. Corona - Viktig information
  12. Viktig information om ditt MoreGolf Mastercard och reseförsäkringen. Läs mer här.

Om kortet

  1. Vad är ett betal- och kreditkort, och hur funkar det?
  2. Med ett betal- och kreditkort får du en månatlig faktura istället för att köpet dras direkt från ditt bankkonto. På fakturorna redovisas alla köp och uttag under den senaste perioden.

    Du kan varje månad välja om du vill betala hela det belopp du utnyttjat eller dela upp betalningen över en längre tid. Dock måste minst 3 % av skulden betalas varje månad, lägst 150 kr. Väljer du att betala hela skulden betalar du ingen ränta. Delar du upp den i mindre delar betalar du ränta på den kredit du utnyttjar.

  3. Vad är kraven för att bli beviljad ett MoreGolf Mastercard?
  4. Grundkraven för att kunna bli beviljad ett MoreGolf Mastercard är att du är medlem i en svensk golfklubb med anslutning till Svenska Golfförbundet, du har fyllt 20 år, du har mer än 125 000 kr i årsinkomst och du har en fast inkomst sedan sex månader – alternativt egen rörelse sedan två år tillbaka.

  5. Hur skaffar jag ett MoreGolf Mastercard?
  6. Du använder ansökningsformuläret här på hemsidan. Ett kreditbeslut skickats därefter till dig några dagar senare.

  7. Jag har redan ett bank/betalkort med Mastercard betalfunktion. Kan jag ta del av alla fördelar då?
  8. MoreGolf Mastercard är ett unikt kort som ges ut av Svenska Golfförbundet tillsammans med EnterCard. Du måste ansöka om MoreGolf-kortet för att kunna ta del av alla fördelar vi berättar om på den här hemsidan.

    Har du redan ett bankkort med Mastercard-symbol, som du använder som bankomatkort och som är kopplat till ditt lönekonto, behåller du förslagsvis det. Kombinationen av ett bankkort och ett betal- och kreditkort i plånboken är ganska vanlig och uppskattad.

  9. Vad är saldoöverföring?
  10. Saldoöverföring är en tjänst där du har möjlighet att flytta pengar från ditt betal- och kreditkort till ett bankkonto, istället för att göra köpet direkt med kortet. När du väljer att använda denna tjänst så debiteras det önskade överföringsbeloppet på ditt betal- och kreditkort och aviseras precis som ett vanligt kortköp.

    Det kan uppstå många tillfällen där du inte alltid kan använda dig av en kortprodukt, därför erbjuds du ett alternativ. Det skulle t.ex kunna vara köp direkt av privatpersoner, om du förlorat ditt kort men behöver kontanter, om du förlorat din PIN-kod och inte kan genomföra ett kontantuttag med kortet m m.

    För varje saldoöverföring du beställer så tillkommer en dag-för-dag ränta enligt betal- och kreditkortets ordinarie räntesats. Ränta debiteras från första dagen efter överföringen.

Säkerhet

  1. Uppdaterad information om dig som kund
  2. Alla banker och finansinstitut är enligt lag skyldiga att ha uppdaterad information om sina kunder, även känt som kundkännedom. Det betyder att vi behöver ha korrekt och uppdaterad information om dig och din avsedda användning av våra produkter, och behöver ställa några frågor till dig.

    Om du väljer att inte svara på våra frågor kan vi behöva spärra dina produkter tillfälligt eller till och med avsluta din kundrelation med oss. Detta på grund av att vi inte har tillräcklig kunskap om dig.

    Du kan läsa mer om Kundkännedom här.

  3. Vad är Mastercard SecureCode och hur fungerar det?
  4. Som ett led i att öka säkerheten vid handel med betal- och kreditkort på nätet har de flesta svenska banker och kreditinstitut infört att alla Visa och Mastercard betal- och kreditkort ska vara anslutna till Verified by Visa/Mastercard SecureCode.

    Mastercard SecureCode är gratis och skyddar dig mot kortbedrägerier när du betalar med ditt betal- och kreditkort på internet. När du besöker en webbplats som är ansluten till Mastercard SecureCode slutför du din betalning genom att verifiera köpet med ditt mobila BankID eller en SMS-kod.

    Tänk på att vi måste ha ditt telefonnummer i våra system för att en SMS-kod ska kunna skickas till dig. Genom att logga in på Mina sidor kan du uppdatera/bekräfta dina kontaktuppgifter. Logga in med BankID eller mobilt BankID.

  5. Vad är phishing?
  6. "Phishing" innebär att bedragare försöker komma över känslig information, exempelvis via telefon eller e-post. Du kan som kund bli ombedd att lämna ut kortnummer och koder. Vi vill uppmana våra kunder att ALDRIG lämna ut känslig information till någon obehörig. Kom ihåg att EnterCard aldrig begär in uppgifter som kortnummer eller koder via e-post eller telefon.

  7. Vad är skimming?
  8. Skimming är kopiering av den information som finns på magnetremsan på ditt kort. Syftet är att tillverka ett falskt kort. Denna typ av bedrägeri har främst förekommit i uttagsautomater och i enstaka fall även i butiksterminaler.

  9. Vad är CVC/CVV?
  10. CVC/CVV är en kod med tre siffror som finns tryckt på signaturpanelen på baksidan av ditt kort. Denna kod efterfrågas ofta av säkerhetsskäl när du ska betala med kort på nätet.

  11. Tryggare att betala med kreditkort.ryggare att betala med kreditkort.
  12. Pengarna är skyddade vid t ex konkurser eller utebliven leverans.

    När du betalar med MoreGolf Mastercard, till skillnad från vanliga bankkort, är pengarna skyddade om du skulle bli drabbad av att beställda varor inte levereras, flyg eller föreställningar blir inställda eller om företag går i konkurs.

    Du får även ett aktivt skydd mot kortbedrägerier, som fungerar på nätet och i butik i hela världen.

    Eftersom att kortet inte är kopplat till ett bankkonto, har du alltid chans att reklamera utgifter innan du betalar.

Stulet eller borttappat kort

  1. Vad gör jag om mitt kort blivit stulet?
  2. Om du förlorat ditt kort ska du spärra det omedelbart. Inom Sverige ringer du 0771-24 15 00 och från utlandet +46 771-24 15 00. Du kan spärra ditt kort dygnet runt.

  3. Vad gör jag om jag har tappat mitt kort?
  4. Om du misstänker att kortet har kommit i orätta händer eller inte vet var det är, ska du omedelbart ringa Spärrlinjen 0771-24 15 00. I övriga fall kontaktar du EnterCard Kundservice.

    Om du har förlorat ditt kort utomlands kan du i vissa fall även få hjälp med att få ett ersättningskort eller en kontant utbetalning så att du kan fortsätta din resa. Ett akut ersättningskort eller ett kontantuttag kostar 400 kronor. Kontakta Servicelinjen för tips och råd angående ditt kort, ring +46 771 36 36 36.

Delbetalning

  1. Hur delbetalar jag årsavgiften till golfklubben?
  2. Du kan delbetala din årsavgift till golfklubben i MoreGolf Mastercard-appen och på Mina sidor. Läs mer om delbetalning här.

    Du kan dela upp betalningen på 6 eller 12 månader utan ränta och betalar bara en delbetalningsavgift på 39 kronor per månad. Exempel: Din årsavgift är 6 000 kronor. Då betalar du 1 039 kronor per månad i 6 månader eller 539 kronor per månad i 12 månader.

  3. Behöver jag ansöka om ett nytt MoreGolf Mastercard för att delbetala årsavgiften till golfklubben?
  4. Om du har ett MoreGolf Mastercard behöver du inte ansöka om ett nytt MoreGolf Mastercard när du vill delbetala årsavgiften till klubben. Klicka här för att se hur du gör. 

  5. Hur delbetalar jag golfutrustning, resor eller andra köp?
  6. Du kan delbetala köp på 3 000–20 000 kronor utan ränta i 6, 12 eller 24 månader. Gå in på Mina sidor och omvandla ditt köp till en delbetalning. Det tillkommer en avgift för delbetalningen på 39 kronor per månad. Du väljer själv vilket eller vilka av dina inköp du vill dela upp och på hur lång tid. Det enda kravet är att inköpet är gjort under de senaste 30 dagarna. Läs mer här.

Betala med kortet och bonus

  1. Jag kan inte betala med mitt kort. Vad kan det vara fel?
  2. Att ett kort inte fungerar i en butik kan bero på en mängd olika saker. Är det ett engångstillfälle kan butiken för ett ögonblick ha tappat kommunikationen med EnterCard som kortutgivare och kan därmed inte kontrollera att kortet är giltigt.

    Det kan också bero på att du till exempel glömt att notera köp och att det därmed finns mindre utrymme att handla för än du beräknat. Logga in på Mina sidor eller i MoreGolf-appen för att kontrollera ditt saldo på kortet.

    Kortets magnetremsa kan också ha blivit förstörd eller avmagnetiserad och då behöver du beställa ett nytt kort. Detta kan du göra via Mina sidor eller i MoreGolf-appen.

  3. Var kan jag se hur mycket bonus jag har tjänat in?
  4. Bonusen du tjänar in på alla dina köp (s.k. MoreGolf-bonus) redovisas på din faktura varje månad. Dina intjänade bonuscheckar skickas automatiskt hem till dig. När du har spenderat 10 000 kronor får du en bonuscheck på 100 kronor hemskickad till dig (max 10 bonuscheckar per kalenderår), som du kan använda på golfklubbar samt hos våra samarbetspartners. Läs mer om våra erbjudanden.

Faktura

  1. Kan jag betala med e-faktura, och hur skaffar jag det?
  2. E-faktura är ett miljövänligt, säkert och enkelt sätt att få och betala dina fakturor. Har du anslutit till e-faktura får du fakturan direkt till din internetbank.

    Du ansluter till e-faktura via din internetbank. Sök på "MoreGolf" och följ anvisningarna. Du väljer själv om du önskar bli aviserad med det lägsta beloppet att betala eller med total skuld. Vid betalning kan du sedan själv ändra till det belopp som du önskar betala (minst 3% av din skuld, dock lägst 150 kronor eller högst skulden på ditt konto).

    Vid e-faktura betalar du ingen avgift för fakturan. Vid pappersfaktura kostar det 35 kronor per faktura.

  3. Hur betalar jag min faktura med Swish?
  4. Så här gör du om du vill betala din faktura med Swish i MoreGolf Mastercard-appen

    1. Logga in i MoreGolf Mastercard-appen med Mobilt BankID.

    2. Gå till "Fakturor" i menyn, där din faktura syns så fort den blir tillgänglig (senast den 25:e i månaden).

    3. Tryck på "Betala med Swish".

    4. Gå vidare med betalningen i Swish.

    5. Klart!

  5. Hur många gånger kan jag swisha i månaden?
  6. Du kan använda Swish en gång för varje faktura som skapas.

  7. Om jag gör en Swish-betalning idag, när kommer pengarna in?
  8. Om du gör en Swish-betalning för att betala din faktura, registreras det direkt. I sällsynta fall kan uppdateringen i appen dröja till kl 20.00, men oftast kan du se att du betalat fakturan genom att logga ut och in igen i appen.

Ändra uppgifter

  1. Jag har bytt e-post/mobilnummer. Hur gör jag?
  2. Om du byter mobilnummer eller e-post ska du uppdatera dina uppgifter hos oss. Detta gör du genom att logga in på Mina sidor med BankID eller mobilt BankID. Klicka på "Kontaktinformation” under din profil och uppdatera dina uppgifter.

  3. Kan jag byta PIN-kod?
  4. Ja. Du ändrar din PIN-kod genom att logga in på Mina sidor med BankID eller mobilt BankID. Där kan du se din befintliga PIN-kod genom att klicka på ”Se PIN”. Du kan också välja en ny PIN-kod genom att klicka på ”Ändra PIN-kod".

    Tänk på att om du väljer en ny PIN-kod kommer ett nytt kort att skickas hem till dig – vilket är bra att ha i åtanke om du exempelvis köpt en biljett som är kopplad till kortnumret. Din nya PIN-kod kommer inte att börja gälla förrän du har fått det nya kortet.

Extrakort

  1. Vad är ett extrakort?
  2. Ett extrakort innebär att en annan person i ditt hushåll (minst 18 år och har samma folkbokföringsadress) har ett kort som är kopplat till ditt MoreGolf Mastercard konto. Ni delar på din kreditgräns men får allt på en och samma faktura. Med ett extrakort samlar ni dessutom bonuspoäng tillsammans.

    Ansök i MoreGolf Mastercard-appen eller på Mina sidor.

  3. Hur skaffar jag ett extrakort?
  4. Logga in i MoreGolf Mastercard appel eller på Mina sidor med BankID eller mobilt BankID och klicka på ”Beställ extrakort”. Tänk på att personen som vill ha extrakortet ska bo på samma folkbokförningsadress som du och måste vara minst 18 år.

  5. Kostar det något att ha ett extrakort?
  6. Ett extrakort kostar 95 kronor/ år. 

Resa utomlands

  1. Hur använder jag kortet när jag ska spela utomlands?
  2. När det gäller golffunktionerna i MoreGolf Mastercard går dessa att använda på golfklubbar i hela Norden. För att bevisa att du är medlem i en svensk golfklubb kan du logga in på Min Golf på golf.se och skriva ut ett hcp-bevis. Med MoreGolf Mastercard kan du dessutom betala med kortet på golfklubbar och alla andra inköpsställen i världen som accepterar Mastercard.

  3. När jag ska betala med mitt kort utomlands får jag ibland frågan om jag vill betala i svenska kronor. Är det bra att göra det?
  4. EnterCard rekommenderar att betala i landets egen valuta.
     

  5. Fungerar mitt kort på resmålet?
  6. De flesta länder accepterar kortbetalningar med Mastercard. Vi rekommenderar att du för säkerhets skull hör med din resebyrå alternativt ambassaden/konsulatet för det land du tänker besöka. Information om var du kan hitta uttagsautomater finns på Mastercards hemsida.

Min Golf och Mina sidor

  1. Vad är skillnaden mellan Min Golf och Mina sidor?
  2. Min Golf är din medlemssida kopplad till golfklubben. Där kan du till exempel hitta statistik som din handicap.

    Mina sidor är kopplat till MoreGolf Mastercard. Införandet av de nya funktionerna och tjänsterna sker automatiskt för alla befintliga golfkortsinnehavare. 

 

 

 

MoreGolf Mastercard.