FAQ

Om kortet

  • Vad är ett betal- och kreditkort och hur fungerar det?
    Med ett betal- och kreditkort får du ett månatligt kontoutdrag/faktura istället för att köpet dras direkt från ditt bankkonto. På kontoutdragen/fakturorna redovisas alla köp och uttag under den senaste perioden. Du kan varje månad välja om du vill betala hela det belopp du utnyttjat eller dela upp betalningen över en längre tid, dock måste minst 3% av skulden betalas varje månad, lägst 150 kr. Väljer du att betala hela skulden betalar du ingen ränta. Delar du upp den i mindre delar betalar du ränta på den kredit du utnyttjar.
  • Vad är grundkraven för att bli beviljad ett MoreGolf MasterCard?
    Grundkraven för att kunna bli beviljad ett MoreGolf MasterCard är att du är medlem i en svensk golfklubb med anslutning till Svenska Golfförbundet, du har fyllt 20 år, du har mer än 125 000 kr i årsinkomst, du har fast inkomst sedan sex månader alternativt egen rörelse sedan två år tillbaka.
  • Var beställer jag mitt MoreGolf MasterCard?
    Använd ansökningsformuläret på hemsidan. Ett kreditbeslut skickas till dig några dagar senare. Om din ansökan blir beviljad skickar vi ut en kopia på din ansökan för underskrift. Returnera den i det portofria kuvertet för att få ditt MoreGolf MasterCard. När vi mottagit din undertecknade ansökan tar det cirka 7 dagar innan du får kortet i brevlådan.
  • Varför ska jag ha ett kort till, ett betalkort, i plånboken?
    Du ska inte ha ett kort till i plånboken - du ska ha ett kort mindre. MoreGolf är både ditt medlemskort inom golfen och ditt betal- och kreditkort. Du kan alltså ta bort två kort i din plånbok: Ditt nuvarande medlemskort och ditt nuvarande betal- och kreditkort och ersätta det med ett: MoreGolf MasterCard. Har du inget betal- och kreditkort i dag blir antalet kort i din plånbok oförändrat, eftersom du redan har ett medlemskort där.
  • Jag har redan ett bank/betalkort med MasterCard betalfunktion. Kan jag ta del av alla fördelar då?
    MoreGolf MasterCard är ett unikt kort som ges ut av SGF tillsammans med EnterCard. Du måste ansöka om MoreGolf för att kunna ta del av alla fördelar vi berättar om på den här hemsidan. Har du däremot ett bankkort med MasterCard-symbol, som du använder som bankomatkort och som är kopplat till ditt lönekonto, behåller du förslagsvis det. Kombinationen ett bankkort och ett betal- och kreditkort i plånboken är ganska vanlig och uppskattad.

Säkerhet

  • Vad gör jag om mitt kort blivit stulet?
    Om du förlorat ditt kort ska du spärra det omedelbart. Inom Sverige ringer du 0771-24 15 00 och från utlandet +46 771-24 15 00. Du kan spärra ditt kort dygnet runt.
  • Vad gör jag om jag har tappat mitt kort?
    Om du misstänker att kortet har kommit i orätta händer eller inte vet var det är, ska du omedelbart ringa Spärrlinjen 0771-24 15 00. I övriga fall kontaktar du EnterCard Kortservice. Om du har förlorat ditt kort utomlands kan du i vissa fall även få hjälp med att få ett ersättningskort eller en kontant utbetalning så att du kan fortsätta din resa. Ett akut ersättningskort eller ett kontantuttag kostar 400 kronor. Kontakta Servicelinjen för tips och råd angående ditt kort, ring +46 771 36 36 36

MasterCard Secure Code

  • Vad är det jag måste ansluta mig till när jag ska betala på internet?
    Som ett led i att öka säkerheten vid handel med betal- och kreditkort på nätet har de flesta svenska banker och kreditinstitut infört att alla Visa och MasterCard betal- och kreditkort ska vara anslutna till Verified by Visa/MasterCard Secure Code. Det innebär att du vid varje betaltillfälle på en näthandelssajt som är ansluten till tjänsten identifierar dig med ett lösenord. Lönsendordet väljer du själv vid anslutningstillfället.
  • Hur beställer jag nytt lösenord till MasterCard Secure Code Är lösenordet samma som jag har till MittKonto
    Lösenordet till MasterCard Secure Code ska bestå av mellan 8 och 15 tecken och innehålla minst två siffror och två bokstäver. Du väljer själv lösenordet när du ansluter dig till tjänsten. Om du spärrar ditt lösenord, kommer du få en e-post med instruktioner hur du väljer ett nytt lösenord. Lösenordet till MasterCard Secure Code är inte samma som den personliga kod som du använder när du loggar in på Mitt konto.
  • Vad är "Personligt meddelande"?
    Det "Personliga meddelande" du väljer i samband med anslutning kommer sedan att visas när du handlar och ska ange ditt lösenord. Syftet med "personligt meddelande" är att du ska känna dig trygg när du anger ditt lösenord för att du vet att det är just ditt "personligt meddelande" som visas och som bara banken och du känner till. Att just ditt "personligt meddelande" visas innebär alltså att du är i kontakt med banken och ingen annan.
  • Jag har bytt e-post/mobilnummer, hur gör jag?
    Om du byter mobilnummer eller e-post ska du uppdatera dina uppgifter hos oss. Lättast gör du det genom att logga in på MittKonto, klicka på "Mina uppgifter" och uppdatera din e-post och mobilnummer.
  • Var/Hur ansluter jag mig till MasterCard Secure Code?
    När du är besöker en webplats som är ansluten till MasterCard Securecode och ska slutföra din betalning kommer du att bli tillfrågad. I detta skede kan du välja "Handla utan lösenord" eller välja att klicka på "Aktivera tjänsten". Observera att tjänsten är obligatoriskt och du måste ansluta dig till den för att kunna slutföra din betalning. Du kommer att kunna handla tre gånger utan att ansluta dig till tjänsten.

Bonus

  • Var kan jag se hur mycket bonus jag har tjänat in?

    Bonusen du tjänar in på alla dina köp (sk MoreGolf-bonus) redovisas på ditt kontoutdrag varje månad. Dina intjänade bonuscheckar skickas automatiskt hem till dig. När du har spenderat 10.000 kr får du en bonuscheck på 100 kr hemskickat till dig som du kan använda på golfklubbar samt våra samarbetspartners. Läs mer vilka samarbetspartners vi har under "Om kortet"

Koder

  • Jag har glömt/spärrat min PIN-kod, hur får jag en ny?
    Logga in på MittKonto med BankID eller Mobilt BankID. Under ”Min PIN” i vänstermenyn kan du komma åt din PIN-kod. Välj "Glömt PIN-kod" och följ instruktionerna. Har du några frågor så kan du även kontakta Kortservice, 0771-36 36 36.
  • Kan jag byta PIN-kod?
    Ja, när du är inloggad med Bank-ID eller Mobilt Bank-ID. Logga in och klicka på ”Min PIN” i vänstermenyn. Där kan du se din PIN-kod eller välja en ny PIN-kod. Tänk på att om du väljer en ny kod kommer ett nytt kort att skickas hem till dig, något som är bra att tänka på om du exempelvis köpt en biljett som är kopplad till kortnumret. Din nya PIN-kod kommer inte att börja gälla förrän du har fått det nya kortet.
  • Jag har glömt/spärrat min kod till Kortservice, hur får jag en ny?
    Om du har spärrat din kod till Kortservice får du automatiskt en ny kod hemskickad per post inom ett par dagar.

Extrakort

  • Vem kan få ett extrakort?
    Du som redan har MoreGolf MasterCard kan ansöka om ett extrakort till en annan golfmedlem som är över 20 år med svenskt personnummer.
  • Hur skaffar jag ett extrakort?
    Gå in på fliken Mitt Konto och fyll i en ansökan eller ring Kortservice på telefon 0771-36 36 36 så skickar de ut en ansökan till dig.

Användning utomlands

Mitt konto

Användning

  • Jag kan inte betala med mitt kort, vad kan det vara för fel?
    Att ett kort inte fungerar i en butik kan bero på en mängd olika saker. Är det ett engångstillfälle kan butiken, för ett ögonblick, tappat kommunikationen med EnterCard som kortutgivare och kan därmed inte kontrollera att kortet är giltigt. Det kan också bero på att du till exempel glömt att notera köp och därmed finns det mindre utrymme att handla för än du beräknat. (Du får snabbt besked om hur mycket som finns kvar att utnyttja på kortet genom att ringa Kortservice Talsvar på 0771-36 36 36). Kortets magnetremsa kan också ha blivit förstörd eller avmagnetiserad. Ring då Kortservice och beställ ett nytt kort.
  • Giltighetstiden på mitt kort går snart ut, när och hur får jag ett nytt?
    Cirka två veckor innan giltighetstiden på ditt nuvarande kort går ut får du ett nytt kort hem i brevlådan.

Övriga säkerhetsfrågor

  • Vad är phishing?
    "Phishing" innebär att bedragare försöker komma över känslig information exempelvis via telefon eller e-post. Du kan som kund bli ombedd att lämna ut kortnummer och koder. Vi vill uppmana våra kunder att ALDRIG lämna ut känslig information till någon obehörig. Kom ihåg att EnterCard aldrig begär in uppgifter som kortnummer eller koder via e-post eller telefon.
  • Vad är skimming?
    Skimming är kopiering av den information som finns på magnetremsan på ditt kort. Syftet är att tillverka ett falskt kort. Denna typ av bedrägeri har främst förekommit i uttagsautomater och i enstaka fall även i butiksterminaler.
  • Vad är CVC/CVV?
    En kod med tre siffror som finns tryckt på signaturpanelen på baksidan av ditt kort. Denna kod efterfrågas ofta av säkerhetsskäl när du ska betala med kort på nätet.
  • Vad är MasterCard SecureCode (3D Secure)?
    MasterCard SecureCode är gratis och skyddar dig mot kortbedrägerier när du betalar med ditt betal- och kreditkort på Internet. Tjänsten kommer att bli obligatorisk och då måste du vara ansluten till MasterCard SecureCode för att kunna betala med ditt betal- och kreditkort på nätet. För att kunna använda tjänsten måste du ha registrerat ditt mobilnummer och e-postadress hos oss. Detta gör du enklast genom att logga in på Mitt konto eller kontakta kortservice på 0771-36 36 36 . Ditt mobiltelefonnummer och e-postadress behövs för att vi ska kunna skicka ett temporärt lösenord som du behöver för att aktiviera tjänsten.

Delbetalning

  • Hur delbetalar jag årsavgiften till golfklubben?
    Du delar upp betalningen på 6 eller 12 månader utan ränta och betalar bara en delbetalningsavgift på 25 kronor per månad. Exempel: Din årsavgift är 6 000 kronor. Då betalar du 1 025 kronor per månad i 6 månader eller 525 kronor per månad i 12 månader. Gå in under fliken Förmåner och ansök om delbetalning.
  • Hur delbetalar jag golfutrustning, resor eller andra köp?

    Du kan delbetala köp på 3 000 - 20 000 kronor utan ränta på 6, 12 eller 24 månader. Gå in på Mitt Konto och omvandla ditt köp till en delbetalning. Det tillkommer en avgfit för delbetalningen på 57 kronor per månad. Du väljer själv vilket eller vilka av dina inköp du vill dela upp och på hur lång tid. Det enda kravet är att inköpet är gjort under de senaste 30 dagarna.

Få bonus på alla inköp

Med MoreGolf får du bonuspoäng på allt du handlar, varsomhelst, närsomhelst.

Läs mer

Här får du Greenfeerabatt

Årets bästa nyhet för dig med MoreGolf MasterCard är ett exklusivt värdehäfte.

Var får jag rabatt?